torsdag 19 december 2013

GOD JUL



 
Nu är det ett par dagar kvar på terminen och dags att fundera på hur 2013 har varit. Men också fundera på vilka områden vi ska prioritera under nästa termin. Vi har inlett ett jättespännande samarbete med Särskolan på Östergård och äventyrspedgogik. Vi har kommit så långt att vi tillsammans bestämt oss för att jobba med teknik, ljus och ljud. Men också, som alltid när vi jobbar med äventyren, samarbete, delaktighet och gruppdynamik. Vi har grundstrukturen klar. Nu gäller det att få till innehåll på ledtrådar och grundstoryn. Nästa steg blir att planera alla aktiviteter som vi ska arbeta med tillsammans med barnen innan den stora äventyrsdagen. Hela tiden har vi pedagogerna med i processen.
Arbetet med pedagoger och elever som besöker Gården Ön rullar på som vanligt under terminen.
Efter jul kommer vi att gå ut med ett erbjudande under rubriken "Naturvetenskap på vintern" till förskoleklasser. Mer om detta kommer både här på bloggen och som nyhet på Fronter i januari.
Längre samarbete kommer vi att ha med Haversals rektorsområde i deras närmiljö och med Breareds skolans skolskog. En kurs i månaden för pedagoger, kommer erbjudas via Kärnhusets kurskatalog och ett utbildningspaket för fritidsverksamheterna på söder. Många roliga och spännande uppdrag att se fram emot under första delen av 2014!
Men först............jul. nyår och ledighet!

Vi på Halmstads Naturskola önskar er en riktigt

GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR!
 
Irene och Magnus

 






tisdag 3 december 2013

December och traditioner

Oj då! Vipps är det den 3 december! Första advent dök upp från ingenstans och plötsligt stod jag i förrådet och letade fram stjärnan och el-ljusstaken. Aj då, en lampa sönder. Vilken då, då?
För att ta reda på detta gäller det att andas djupt, plocka fram lugnet och tålamodet och börja testa.
Under tiden gick mina funderingar på om det går att byta ut dessa små glödlampor till något energisnålare alternativ?
Visst finns det alternativ. Du byter enkelt ut till LED lampor i den gamla adventsljusstaken eller julgransslingan. På köpet sparar du över 95% energi!  "Men", tänker du kanske, "de gamla lamporna drar inte så mycket de heller och det kostar både energi och pengar att byta ut dem" Jo så kan man tycka men ta en promenad och räkna alla ljusstakar och ljusslingor som folk har i kvarteret där du bor. Lägg till alla som finns i offentliga miljöer, kontorsfönster, affärer och i alla träd och buskar utomhus! De är ofta tända dygnet runt i en och en halv månad. I hela landet. Kanske är detta en uppgift för dina elever, om du arbetar i skolan, på matte lektionen eller ur ett lärandet för ett hållbart liv?
Så, byt ut dina lampor och njut av de mysiga fönstren och träden under hela december och en bit in i den mörka januari månaden!!



torsdag 28 november 2013

Angorakaniner i Kina






De senaste dagarna har ett filmklipp visats om hur angora kaniner i Kina utsätts för tortyr när deras päls skall användas till textilframställning. Filmklipp har delats på facebook och alla nyhetssändningar och tidningar har haft gräsliga bilder och ljudupptagningar på hur kanínerna skriker. Detta har inte någon kunnat undgå och det är det stora samtalsämnet i personalrummen runt om i Sverige.
Givetvis har detta inte undgått våra barn och elever! Det ställer krav på oss, så som jag ser det, att vi på förskolor och grundskolan är lyhörda och flexibla nog att lägga undan det färdigplanerade lektionsupplägget och tar tag i detta. Om man utgår från det som barnen och eleverna har upplevt och hört så kommer vi snabbt in på etik, empati, värderingar och djurrätt. Och mycket, mycket mer......
För att få lite stöd i arbetet så finns det en hel del material att ta hjälp av. REDE är ett material för förskolan till 12 års ålder. Det är lätt att registrera sig och få tillgång till både övningar och lärarhandledningar. Här kan du hitta sidan och du kan också klicka in dig i listan till höger.
Det är Sveriges Djurskydd som arbetat fram REDE materialet. På ders hemsida finns mycket att läsa och djurens rätt i samhället. Klicka vidare här!
Behandlar vi kaninerna på samma sätt i Sverige? Nej! Här kan du läsa en artikel som ordförande i Angoraföreningen har skrivit. "Ingen rycker ull från angorakaniner i Sverige" .
 Länk till Angoraföreningen hemsida finns en liten text om hur pälshantverket utvecklas i Sverige.
På Jordbruksverkets hemsida hittar man vad som gäller i Sverige när vi skaffar oss husdjur.Här har jag länkat till vad du behöver tänka på när du skaffar en kanin.Titta här!




fredag 22 november 2013

Barn i behov av särskillt stöd och utomhuspedagogik

Idag har Kärnhusets psykologer och specialpedagog haft ett seminarium under rubriken "Konsten att förstå och bemöta barn i behov av särskillt stöd". Ett seminarium som jag varmt kan rekomendera om den kommer i repris, vilket jag är övertygad om att den gör. I annat fall kan ni ta kontakt med Kärnhuset så kommer de säkert till er arbetsplats.
När jag satt där så reflekterade jag återigen över hur viktig lärmiljön är för alla barn och elever men framförallt för de som har olika svårigheter. Flera exempel som föreläsarna gav handlade om situationer som uppstår i rastsituationer och vid byte av lärmiljöer.Jag funderade på varför pedagoger inte reflekterar mer över att 25% av skoldagen består av rast? Dessutom upptar ofta de första 10-15 minuterna av lektionstiden efter en rast till att reda ut det som hänt på rasten.............
Det har utförts en EU-studie, Learning in motion (2006), som visade att utomhuspedagogik är bra för elever i behov av särskilt stöd, men naturligtvis, bra för alla elever. Själva utemiljön hade stor betydelse men det viktigaste var hur aktiviteterna pesenterades.Studien visade också att utomhuspedagogiken kunde leda till en ökad inkludering för elever med intelektuella funktionsnedsättningar. Tyvärr så är forskning i Grundsärskolan och Träningsskolan väldigt bristfällig. Här Kan du läsa hela artikeln!
Om du är intresserad av Kärnhusets seminarier och work-shops så titta in här och fundera på om det är något som kan intressera dig. I december kommer 2014 utbud ut!








.

tisdag 5 november 2013

What a week of groceries
Så fort jag slår på tv:n så nog är det ett matprogram. Det tävlas bland etablerade kockar, det tävlas med kändisar som lagkapten, det tävlas med barn som deltagare, restaurangpersonal blir förnedra
de på olika sätt för att det ska bli "bra" tv, det tävlas i bakverk och idag måste alla magasinprogram ha ett kök i studion där någon ger inspiration till morgondagens hemmakock! Jag har ännu inte hittat något program som handlar om vilka råvararor vi väljer eller vad våra val betyder för ett hållbart levnadssätt.
Fotografen Peter Menzel har åkt runt i världen och fotograferat familjer i deras hemmiljö med en veckas matprodukter. De bilderna delas på facebook just nu, åtminstonde bland mina facebookvänner. Det materialet skulle kunna vara en bra start på ett mattema i de äldre årskurserna och gymnasiet. Vad och hur mycket äter generellt en familj i de olika länderna? Fördelning animaliska och vegetariska produkter? Lagas maten från grunden eller halvfabrikat? Vad dricker man till maten? Hur ser en genomsnitts familj ut? Hur bor de?( Länk till bilderna!)
Naturskyddsföreningen har ett nätbaserat läromedel som heter "Tema mat", med mat och konsumtion som utgångspunkt. Här finns konkreta verktyg för att förstå problematiken kring mat och konsumtion. Lärarhandledningen är baserad på tidningen Sveriges Natur temanummer Mat samt Faktahäftet kring Eko-mat. Syftet med läromedlet är att skapa fördjupad kunskap och medvetenhet kring de egna valen och möjligheten att påverka.
Tema mat är ett tema där du som elev eller lärare arbetar med det centrala innehållet i många ämnen om du studerar LGR11. Biologi, matematik, hem- och konsumentkunskap, kemi, geografi, samhällskunskap, svenska och teknik. (Länk till materialet Tema mat)
Dessutom är det ett både intressant och kul arbetsområde!

tisdag 29 oktober 2013

Höstlovet är här!
Efter kvällen och natten igår så tvekar nog ingen om att hösten är här! På några timmar blåste alla vackra blad ner från träden och blev lika vackra löv på marken. Blad, löv, det kan inte vara så lätt att lära sig vårt språk!

Vill ni vinna 10 000:- till att utveckla er skolgård eller 10 000:- till en önskeresa?
Gå in på Tetrapaks hemsida som du hittar här och läs om hur du kan arbeta med din klass F-9 med återvinning av dryckeskartonger under två veckor. Det börjar bli lite bråttom, vecka 47 och 48 är sista chansen för att vara med!

WWFs community Panda Planet är för barn mellan 8 och 13 år där barnen lär sig om miljöfrågor och djur. De kan diskutera med andra barn om de frågor som intresserar dem och delta i tävlingar, göra quiz eller få idéer om hur de göra gott för vår planet.
Du som vuxen är välkommen att hälsa på barnens i värld och få inspiration till lektioner och samtal.
Sajten övervakas dygnet runt och har hittills varit fri från nätmobbning! Gå in här och bilda dig en egen uppfattning!

Naturens tjänster är ett material som du också hittar på WWFs sida. Här kan du som undervisar i årskurs 4-9 få hjälp med att lägga upp arbetet kring t.ex vattenrening, syreproduktion eller mat.



 

tisdag 8 oktober 2013

Nya tag....

Det har blivit ett långt uppehåll vad det gäller vår blogg! Skälet är att vi bara haft halv personalstyrka under hösten. Men nu är vi på gång igen!! Mycket finns det att blogga om men vi betar av lite åt gången.
Det damp ner ett mail från Globala skolan idag. Globala skolan arbetar med hållbar utveckling och internationalisering. Har många bra och kostnadsfria inspirationsdagar, work-shops och utbildningar.
Varje år ordnar de en resa ut i världen för lärare, skolledning andra tjänstemän och politiker. 2014 är bl.a Halland ett utvalt län. Resan går till Bangladesh under hösten 2014. Från maj till oktober ordnar Den globala skolan fortbildning som består av tre förberedelseträffar och en uppföljningsträff under vår och hösttermin. Därefter en artondagars resa till Bangladesh. Resan fokuserar på kulturmöten och utecklings problematik och innebär bland annat boende i familj och möte med människor i deras vardagsmiljö. Erbjudandet gäller skolgrupper om fem personer från alla skolformer. Skolgrupper utan tidigare internationell erfarenhet har företräde och det läggs stor vikt vid hur gruppen planerar att sprida de erfarenheter som görs. Detta är ett fantastiskt tillfälle att uppleva andra sätt att undervisa och lära för hållbar utveckling! Här kan ni anmäla er skolgrupp och läsa mer om arbetet! Sista anmälningsdag är den 15 november