tisdag 5 november 2013

What a week of groceries
Så fort jag slår på tv:n så nog är det ett matprogram. Det tävlas bland etablerade kockar, det tävlas med kändisar som lagkapten, det tävlas med barn som deltagare, restaurangpersonal blir förnedra
de på olika sätt för att det ska bli "bra" tv, det tävlas i bakverk och idag måste alla magasinprogram ha ett kök i studion där någon ger inspiration till morgondagens hemmakock! Jag har ännu inte hittat något program som handlar om vilka råvararor vi väljer eller vad våra val betyder för ett hållbart levnadssätt.
Fotografen Peter Menzel har åkt runt i världen och fotograferat familjer i deras hemmiljö med en veckas matprodukter. De bilderna delas på facebook just nu, åtminstonde bland mina facebookvänner. Det materialet skulle kunna vara en bra start på ett mattema i de äldre årskurserna och gymnasiet. Vad och hur mycket äter generellt en familj i de olika länderna? Fördelning animaliska och vegetariska produkter? Lagas maten från grunden eller halvfabrikat? Vad dricker man till maten? Hur ser en genomsnitts familj ut? Hur bor de?( Länk till bilderna!)
Naturskyddsföreningen har ett nätbaserat läromedel som heter "Tema mat", med mat och konsumtion som utgångspunkt. Här finns konkreta verktyg för att förstå problematiken kring mat och konsumtion. Lärarhandledningen är baserad på tidningen Sveriges Natur temanummer Mat samt Faktahäftet kring Eko-mat. Syftet med läromedlet är att skapa fördjupad kunskap och medvetenhet kring de egna valen och möjligheten att påverka.
Tema mat är ett tema där du som elev eller lärare arbetar med det centrala innehållet i många ämnen om du studerar LGR11. Biologi, matematik, hem- och konsumentkunskap, kemi, geografi, samhällskunskap, svenska och teknik. (Länk till materialet Tema mat)
Dessutom är det ett både intressant och kul arbetsområde!

tisdag 29 oktober 2013

Höstlovet är här!
Efter kvällen och natten igår så tvekar nog ingen om att hösten är här! På några timmar blåste alla vackra blad ner från träden och blev lika vackra löv på marken. Blad, löv, det kan inte vara så lätt att lära sig vårt språk!

Vill ni vinna 10 000:- till att utveckla er skolgård eller 10 000:- till en önskeresa?
Gå in på Tetrapaks hemsida som du hittar här och läs om hur du kan arbeta med din klass F-9 med återvinning av dryckeskartonger under två veckor. Det börjar bli lite bråttom, vecka 47 och 48 är sista chansen för att vara med!

WWFs community Panda Planet är för barn mellan 8 och 13 år där barnen lär sig om miljöfrågor och djur. De kan diskutera med andra barn om de frågor som intresserar dem och delta i tävlingar, göra quiz eller få idéer om hur de göra gott för vår planet.
Du som vuxen är välkommen att hälsa på barnens i värld och få inspiration till lektioner och samtal.
Sajten övervakas dygnet runt och har hittills varit fri från nätmobbning! Gå in här och bilda dig en egen uppfattning!

Naturens tjänster är ett material som du också hittar på WWFs sida. Här kan du som undervisar i årskurs 4-9 få hjälp med att lägga upp arbetet kring t.ex vattenrening, syreproduktion eller mat.



 

tisdag 8 oktober 2013

Nya tag....

Det har blivit ett långt uppehåll vad det gäller vår blogg! Skälet är att vi bara haft halv personalstyrka under hösten. Men nu är vi på gång igen!! Mycket finns det att blogga om men vi betar av lite åt gången.
Det damp ner ett mail från Globala skolan idag. Globala skolan arbetar med hållbar utveckling och internationalisering. Har många bra och kostnadsfria inspirationsdagar, work-shops och utbildningar.
Varje år ordnar de en resa ut i världen för lärare, skolledning andra tjänstemän och politiker. 2014 är bl.a Halland ett utvalt län. Resan går till Bangladesh under hösten 2014. Från maj till oktober ordnar Den globala skolan fortbildning som består av tre förberedelseträffar och en uppföljningsträff under vår och hösttermin. Därefter en artondagars resa till Bangladesh. Resan fokuserar på kulturmöten och utecklings problematik och innebär bland annat boende i familj och möte med människor i deras vardagsmiljö. Erbjudandet gäller skolgrupper om fem personer från alla skolformer. Skolgrupper utan tidigare internationell erfarenhet har företräde och det läggs stor vikt vid hur gruppen planerar att sprida de erfarenheter som görs. Detta är ett fantastiskt tillfälle att uppleva andra sätt att undervisa och lära för hållbar utveckling! Här kan ni anmäla er skolgrupp och läsa mer om arbetet! Sista anmälningsdag är den 15 november



fredag 31 maj 2013

Händelserik vecka!
Oj vilken vecka vi har haft! Mycket arbete men fantastiska upplevelser med Eketånga Montessori skolans åk 4 och 5! Vi har räddat vattnet vid Gården Ön , Europa och förmodligen hela världens vatten! De har utfört det uppdrag de antog för fem veckor sedan, tagit sig in i Asgård, träffat både Oden, Frigg och Loke! Och sist men inte minst neutraliserat vattnet i Mimers Brunn!
Vi arbetar med Äventyrspedagogik med utomhuspedagogiken som ett verktyg. Ett fantastiskt arbetssätt för eleverna, lärarna och oss! Mycket arbete men otroligt givande!
Så sluter vi veckan med att fira Kärnhusets 10 års jubileum men Öppet Hus!
Oden och Frigg i Valhall!

Vi visar bl.a. våra microägg!
Eftermiddags fika

fredag 3 maj 2013

May 2013 - International School Grounds Month


Skolor och förskolor runt om i världen uppmanas att under maj månad 2013 gå ut med barn och elever för att uppmärksamma sin utemiljö under en timme, en dag, en vecka eller flera gånger under månaden. Det finns inget rätt eller fel sätt att delta. Ni bestämmer själva vad som fungerar bäst för er. Det kan t.ex. vara lektioner utomhus, att leka utomhus, att laga mat utomhus eller att bjuda in föräldrar för att se teater utomhus.

Initiativtagare till den internationella skolgårdsmånaden är nätverket International School Grounds Alliance (ISGA), där bl.a. Naturskolan i Lund ingår.

På ISGA:s webbplats www.greenschoolyards.orghittar ni mer information om International School Grounds Month, bl.a.

· en affisch att sätta upp på skolan/förskolan

· förslag till information till massmedia om ni vill bjuda in den lokala pressen när ni firar

· förslag till brev för information och inbjudan till era lokala skolpolitiker

· förslag på aktiviteter att göra med barn/elever utomhus under maj månad.
Här kan du se ett Youtube klipp om skolgårdsarbete runt om i världen! Bland annat visas bilder från skolgårdar i Lund.

För att få reda på vem, och hur många, som på något sätt uppmärksammar årets internationella skolgårdsmånad, ber ISGA er att registrera er skola eller förskola genom att ni skickar e-post med:


·         Name of school - Skolans/förskolans namn

·         Age range - Barnens/elevernas ålder

·         City/Town/Village - Stad/tätort

·         Country - Land

·         An idea of what you will be up to in your grounds in May to celebrate International  School Grounds Month (if you know) - Vad ni kommer att göra för att uppmärksamma den internationella skolgårdsmånaden (om ni redan vet det)

·         School website (if you have one) - Skolans/förskolans webbadress
Any photos you have permission to publish on the internet showing what you do in your grounds - Foton som visar vad ni gör på skol- eller förskolegården (med tillstånd att publiceras på internet)


 
Hjälp oss sprida informationen om årets internationella skolgårdsmånad och ha kul utomhus!

fredag 12 april 2013

Rekord!

Nästa vecka och tre veckor framåt, kommer 8153 barn och elever ge sig ut i förskolors och skolors omgivningar och vårstäda. Det är rekord för Halmstads kommun! Förra året slog vi rekord med 6641 deltagare i Håll Sverige Rents Skräpplockar kampanj och nu har intresset ökat även i år! Det är oerhört roligt! Nu hoppas vi på naturskolan, att alla pedagoger tar tillfället i akt och kopplar den här aktiviteten till lärandet för hållbar utveckling! Varför ska vi rensa naturen från avfall? Om vi låter skräp ligga kvar, hur påverkar det naturen, vattnet, djuren? Hur lång tid tar det för papper, plast, fimpar att förmultna?
Påverkas Lagaholmsbukten och Kattegatt av skräp på land? Hur kan jag förändra mitt beteende? Kan jag påverka andra i min omgivning till att förändra sina beteenden? Hur? Det går att arbeta med alla ämnen i alla årskurser och dessutom uppfylla läroplaner och övriga styrdokuments syften och mål.
Dessutom får vi en ren och vacker kommun!

torsdag 14 mars 2013

Giftfri miljö i förskolan

Vad är det för miljö vi har på våra förskolor? Vilka gifter kan vi hitta i det damm som blir under en dag? Hur farligt är det...egentligen.....? Hur kan vi komma till rätta med detta? Frågorna är många och kunskaperna är alldeles för få. Kemikalieinspektionen har ett uppdrag från regeringen att se över gifter i vår vardag. De har kommit med flera rapporter om barns miljö. Det börjar redan med vad fostret riskera att få i sig i sin mammas mage och fortsätter med vilken barnvagn och bäddutrustning som de nyblivna föräldrarna bör välja osv. Kemikalieinspektionen samarbetar med andra myndigheter och miljorganisationer i sitt arbete. Naturskyddsföreningen är en sådan organisation som de har ett samarbete med. De har analyserat dammet i två mammabloggares barnrum och tagit fram en rapport. Nu tittar de på miljön i förskolan. Vilket ansvar har vi som pedagoger när vi väljer material vid inköp? Vilka för möjligheter har vi att välja mellan? Under 2013 prioriterar Naturskyddsföreningen detta arbete och resultatet går att följa på deras hemsida. Där hittar du också en film som förklarar vilka gifter det är vi omkring oss, vad de har för betydelse och förslag på vad vi kan förändra. Läs, titta på filmen och diskutera med dina kolleger! Till din hjälp har du dessa länkar: Giftfria förskolor åt ungarna! Film Coctaileffekten