tisdag 28 januari 2014

Skolgården som lärmiljö

Det händer saker nu, där ute, ute i världen! Verksamheten på skolgården är på tapeten, både vad det gäller innehåll på rasten och utemiljön som lärmiljö!
I Danmark har utbildningsministern och miljöministern gått samman och satsar 10.5 miljoner på att utveckla utomhuspedagogiken på 65 pilotskolor.

Så här säger utbildningsminister Christine Antorini:
”Udeskoleundervisning er vigtig, fordi eleverne lærer mere, når de selv kommer ud og får jord under neglene og mærker virkeligheden på egen krop. … Med udviklingsprojektet deler vi gode erfaringer og viden, så flere skoler bruger udeskoleundervisning som led i den varierede skoledag.”
 
Denna insikt önskar vi väl alla att våra ministrar i Sverige också kunde ha.
 
I Auckland school provade man att plocka bort alla regler och säkerhetstänk på skolgården och lät eleverna både åka bräda, klättra i träd och leka andra lekar utan begränsningar och samtidigt göra en studie om hur leken förändrades och om olyckorna ökade. Det visade sig att det hände inte fler allvarliga olycker och att leken främjade kreativiteten och därmed glädjen hos barnen. Läs gärna artikeln här. Den finns också på vår Facebook sida.

Eva Persson, Lunds Naturskola, har skrivit en artikel i Moviums Nyhetsblad, där hon skriver under rubriken "Att leva är att utmana sig själv"  Eva inleder med,
"Vad är det egentligen som är farligast – att anta en utmaning eller ständigt skyddas från att göra det?

Idag tycks föräldrar och andra vuxna gå in för att skydda barnen från allt som kan vara riskfyllt. Detta är en trend på många håll i världen där vuxenvärlden strävar efter att ”slå in barnen i bubbelplast” med en påklistrad skylt där det står AKTAS."